אופני כביש, דייט ראשון

יאלה מתחילים…דייט ראשון עם אופני כביש לסוגייהם ,לצורתם וליעודם.

רוצים אופני כביש? שווה לבחון מספר עובדות לפני שמחליטים מה מתאים.

מה שמייחד את אופני הכביש (ספורט/ מרוץ) זוהי גאומטריית השלדה שלדת האופניים היא מסגרת שעליה מורכבים כלל המכלולים המשמשים לרכיבת אופניים, אליה יחוברו גלגלים, גלגלי שיניים ושרשרת, מערכות הילוכים מעצורים, בולמי זעזועים ועוד.

לאופני הכביש צמיגים דקים וכידון המאפשר מספר נקודות אחיזה ולכן הופכים אותם לקשיחים ונטולי כל שיכוך, אך מהירים וקלים.

המחיר ההתחלתי של אופני כביש יכול לעמוד על 2000 ₪ לערך ובצד השני עומדים אופניים שמגיעים גם ל40,000 שח.

קצת סדר בבלגן!

אופני הבסיס יהיו מאלומיניום ובעלי מזלג קרבון, בהמשך הסקלה האופניים יהיו עשויים כולם קרבון ברמות שונות. שלדות אופניים מיוצרות מחומרים רבים: באופן מסורתי, רובם של החומרים הם מתכות אך בשנים האחרונות נוספו פולימרים חדשניים רבים. בעבר, אופניים היו עשויים מברזל והאופניים הראשונים היו מעץ. כיום, מרבית האופניים בעולם עשויים מכרום או אלומיניום ככול שהתקדם שוק האופניים נוצרה דרישה לחומרים עמידים יותר וקלים יותר והיצרנים החלו לייצר שלדות מוונדיום, מטיטניום ומסקנדיום. עם התקדמות המדע ופיתוח פולימרים, החלו ליצור את שלדות הקרבון(סיבי פחמן)הראשונות, שלדות אלה, העשויות מפולימר המבוסס על פחמן, הן קלות משקל וחזקות ולכן כל כך מבוקשות. חיסרון של הקרבון הוא מבנה הסיבים – במקרה שישנה פגיעה באופניים הסיבים עלולים להיפרם וכל הצינור עלול לקרוס. לעיתים לא ניתן לתקן פגמים בקרבון. בשלדות המתכת, חשיבות גבוהה ניתנת לנושא הריתוך: במרבית המפעלים המודרניים נעשה הריתוך על ידי מכונה, אך קיימים עדיין מספר יצרנים אשר מקפידים על ריתוך ידני. הדיוק בייצור שלדות הוא מהותי: שלדה שלא תוכננה ובוצעה כראוי, לא יהיה ניתן לחבר אליה את המכלולים הרבים. סכומי כסף גדולים מושקעים במציאת חומרים מתאימים לשלדות. המבנה הקלאסי של שילדת אופניים הוא מעוין המורכב משני משולשים והוא  שולט בתחום אופני הכביש. השלדה צריכה לספק רמה מסוימת של ספיגת זעזועים מחד וקשיחות (על מנת להפוך כוח למהירות) מאידך. ככל שנגביר את ספיגת הזעזועים כך תיפגע הקשיחות והמהירות תרד,לכן, באופני כביש, השלדה היא קשיחה מאוד ואין כמעט בלימת זעזועים. באופני הרים המצב הפוך: יש בלימת זעזועים ואף מוסיפים בולמים ייעודיים לשלדה, לכן קיימים עשרות עיצובים המנסים להגיע למצב שבו אין איבוד כוח על חשבון ספיגת הזעזועים. בכל מקרה, מנסים היצרנים להפוך את האופניים לקלים יותר וזאת בדרך כלל על ידי יצירת שלדה קלה יותר (וכמובן גם יקרה יותר).

שני הדברים חשובים לתת עליהם את הדעת בעת בחירת אופני הכביש:

  • התאמת מידת האופניים.

    בניגוד לאופני שטח, בהם טווח ההתאמה מתחלק על 4 מידות בלבד, לאופני כביש יש 10 מידות . התנוחה ברכיבת כביש מקובעת ומונוטונית הרבה יותר, ומכאן בין היתר הצורך להתאמה מושלמת. ניתן לעשות מדידה מקצועית אצל מספר מביני דבר המציעים את שירות "התאמת אופניים" 

    התאמת אופניים | ספיד אופן

     

  • יחסי העברה של מערכת ההנעה. ישנן 3 אפשרויות עיקריות וחשוב לדעת מה היכולת שלכם, מה המטרה ואיפה תרכבו מרבית הזמן  ולפי זה להתאים את מה שתבחרו :

  • טריפל – 3 פלטות מקדימה איתן תאכלו לכבוש באיטיות כל שיפוע והר בעולם. לא מקובל ולא נראה הרבה.

  • דאבל סטנדרט – שתי פלטות מקדימה ( 39/53 שיניים ). קיים ומקובל, אם כי נפוץ הרבה פחות מ מבעבר.

  • קומפקט – שתי פלטות מקדימה סלחניות יותר 36/50 וקסטה אחורית מפנקת. גם גדולי הרוכבים המקצוענים בעולם היום משתמשים בזה..

אלמנט נוסף המבדיל בין אופני כביש לשטח הוא כי לחץ האוויר באופני כביש גבוה משמעותית מהמקובל בשטח וזה מחייב משאבה שתוכל לתת את הלחץ הדרוש.

דבר שני הוא כי סוג הפנימית באופני כביש הוא בעל ראש צרפתי "פרסטה" שלא כמו מכוניות ומרבית אופני השטח. לא יזיק לשים בתיק האוכף מתאם לניפוח בתחנת דלק.

שווה לדעת- ידיות הבלמים וההילוכים הן משולבות חשוב לזכור כי לידית ישנם שני צירים בהם היא פועלת ומבצעת פעולות שונות : לחיצה אחורה תביא לעצירה בעוד דחיפה פנימה של הידית תביא להחלפת הילוך. הסיבה שבגללה חשוב להבין את הנושא היא ,כי אופי אחיזת הידיות רוב הזמן היא כזו כמו בתמונה מטה, ומי שלא רגיל יכול לסיים בבלימה חזקה מידי.

כמה סוגים של אופני כביש אתם מכירים? מה ההבדלים בין אופני ספרינטים לאופני רכיבת מרחקים, מה יש לאופני כביש נגד השעון ומהם בכלל אופני "נוחות", אלה שאלות נוספות ששווה קצת להבין בהן.

לרוב האנשים הם נראים אותו הדבר, אופניים דקי גזרה עם כידון מעוקל לפנים, גלגלים בגודל אחיד וצמיגים צרים במיוחד. אופני הכביש שנועדו לרכיבה על דרכים סלולות, מיוצרים במגוון תצורות הנבדלות זו מזו בגיאומטריה, במאפייני השלדה ובמערכת העברת הכוח. לפניכם מדריך קצר שמסביר את ההבדלים העיקריים בין הסוגים השונים של אופני הכביש:

אופני כביש מילון מונחים


אופני ספורט / מתחילים

הקטגוריה הבסיסית של אופני הכביש מיועדת בעיקר לרוכבים חדשים וחובבים. אופניים מהסוג הזה מתאפיינים בתנוחת רכיבה זקופה יחסית במטרה להקל על רוכבים חדשים. אופני ספורט / מתחילים הם לרוב אופני הכביש הזולים ביותר, לכן הם יתבססו לרוב על שילוב של שלדת אלומיניום עם מזלג קדמי מאלומיניום, פלדה או קרבון בגרסאות היקרות יותר. גם רכיבי האופניים יהיו לרוב מהצד הבסיסי של הסקאלה, כאשר יחסי ההעברה במערכות ההילוכים יהיו נמוכים ביחס לאופני כביש אחרים – וזאת כדי להקל על רוכבים חדשים לטפס בקלות בעליות.

אופני רכיבת מרחקים / נוחות

הגרסה המקצועית יותר של אופני הספורט. אופני רכיבת מרחקים / נוחות נועדו לרוכבים שמעדיפים נוחות ברכיבה על חשבון מהירות במישור ובעליות. האופניים בקטגוריית המרחקים / נוחות מתאפיינים גם הם בתנוחת רכיבה זקופה יחסית – בזכות צינור עליון ("רמה") קצר מהמקובל וכידון גבוה יותר, כאשר לכך מתווספת שלדה המתוכננת לשכך טוב יותר את הזעזועים מהכביש.

אופני תחרויות – עליות וספרינטים


אופניים המתאפיינים בגיאומטריה הממקמת את הרוכב בתנוחה אווירודינמית וכפופה יותר לפנים, כאשר המטרה היא לצמצם את התנגדות האוויר ולהגיע לניצול אופטימלי של כוח הרוכב כדי לשמור על קצב רכיבה גבוה. אופניים מהסוג הזה יעילים בעיקר בטיפוס בעליות וברכיבה מהירה במסלולים סגורים וקצרים.

אופני תחרויות – אווירודינמיים


אופני ה"מרוץ" הקלאסיים מיוצרים בגיאומטריה זהה לזו של אופני עליות וספרינטים, אך עם דגש על עיצוב שלדה חלקלק ואווירודינמי. עיצוב זה אמור לצמצם את התנגדות הרוח ברכיבות ארוכות מישור. אופניים מהסוג הזה יעילים בעיקר בתחרויות כביש ארוכות וברכיבה בדבוקה.

אופני נגד השעון


אופני נגד השעון (או בקיצור: נג"ש) מיועדים בעיקר לרכיבה בתחרויות "נגד השעון" בהן רוכב בודד אמור לכסות מרחק גדול בפרק הזמן הקצר ביותר. תנוחת הרכיבה באופני נג"ש קיצונית; הרוכב רכון על כידון ייעודי כשהוא מכונס כולו במטרה לפלח את האוויר ביעילות גבוהה. מדובר באופניים המיועדים בעיקר לרוכבי כביש מקצוענים ולרוכבי טריאתלון.

אופני ולודרום


מיועדים לרכיבה תחרותית במסלולים סגורים מצוידים בהילוך בודד ואין להם בלמים או מנגנון המנתק את סיבוב הגלגל האחורי מתנועת הדוושות ("פריילוף"). רוב אופני הוולדרום מתבססים על שלדות אלומיניום או קרבון, אשר בעיצובם ניתן דגש על צמצום התנגדות האוויר והעברת כוח אבסולוטית של הרוכב אל הגלגל האחורי. מדובר באופניים למקצוענים בלבד אשר מתחרים במסלולי ולודרום (לצערנו, עדיין אין כזה מסלול בישראל).

אופני פיקסי / סינגל-ספיד
אופניים בעלי הנעה ישירה הדומים לאופני ולודרום, אך ללא המוטיבים שנועדו לצמצם את התנגדות האוויר. למעשה, מדובר בסגנון רכיבה מינימליסטי שאומץ בעיקר על ידי שליחי אופניים בעולם – בזכות הפשטות והאמינות הגבוהה. עם הזמן הפך סגנון זה לפופולארי בקרב רוכבים עירוניים. אופני הסינגל-ספיד ("הילוך בודד" בתרגום חופשי) פופולריים יותר בזכות מנגנון פריילוף בגלגל האחורי.

אופני תיור


אופניים המיועדים לרכיבת מרחקים ארוכים בדרכים סלולות ובליווי ציוד. הדגש בתכנון אופני תיור הוא על נוחות הרוכב, עמידות השלדה והמרכיבים לאורך זמן, נקודות עיגון בשלדה לסבלים ולמתאמים המיועדים לנשיאת תיקים כך שלא יפריעו לפעולת הדיווש. אופני תיור מצוידים באוכף נוח, ביחסי העברה נמוכים ובשלושה גלגלי שיניים מלפנים; כל אלה מקלים על הרוכב עליהם לטפס עליות כביש ארוכות כשהם עמוסים בציוד.

אופני סייקלוקרוס

אופניים בעלות חזות הדומה לזו של אופני כביש מסורתיים אך עם יכולות שטח מוגבלות. אופני סייקלוקרוס מתאפיינים במרווחים גדולים יחסית בין הצמיגים לשלדה, כך שניתן לצייד אותם בצמיגים משוננים המספקים אחיזה סבירה בקרקע שאינה סלולה. המרכיבים החזקים נועדו לעמוד ברכיבה בתנאי שטח קשים – כולל בוץ ועפר, כאשר באזור הבלמים ניתן למצוא דגמים המצוידים בבלמי חישוק מסורתיים או בבלמי דיסק משופרים. לרוב אין באופניים אלו אפשרות לעגן סבלים או ציוד נלווה, והם מיועדים אך ורק לתחרויות סייקלוקרוס.

אופני gravel (חצץ)

מדובר באופניים המשלבים את מאפייני אופני הכביש עם יכולות השטח של אופני הסייקלוקרוס. לאופני gravel, גיאומטריה נינוחה מזו של אופני סייקלוקרוס – בדגש על נוחות ויציבות. תכונות אלו מסייעות לרוכב להתמודד עם רכיבות ארוכות בשבילי כורכר הדוקים. ניתן להרכיב באופני gravel צמיגים רחבים יחסית, אלמנט המשפר את יכולת הרכיבה בשטח. אופני gravel מתאימות יותר לטיולים בצד הדרך מאשר לתחרויות.

by ספיד אופן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *